En av tre nordmenn sliter med dårlig søvn


Nytt medisinsk-teknisk hjelpemiddel testet og brukt i Sverige i 10 år kan bidra til bedre søvn og mer overskudd og energi - Vektdyner fra CURA® of Sweden!


For en av tre nordmenn er det langt fra en selvfølge å våkne opp uthvilt. Omtrent 750 000 nordmenn har alvorlige søvnproblem, og mange medisineres for sine søvnforstyrrelser og risikerer å lide av negative bivirkninger eller utvikle avhengighet. Nå kan vektdyner se ut til å kunne hjelpe ifølge publisert svensk forskning. I Sverige, har man siden 2008 brukt vektdynen som hjelp for alvorlige søvnforstyrrelser kombinert med motorisk uro, eksempelvis for pasienter med ADHD og andre nevropsykiatriske diagnoser. Slike pasienter får vektdyner dekket av det offentlige svenske helsesystemet, ved at de betaler kun en egenandel etter henvisning fra helsepersonell.

CURA® Pearl


CURA® Pearl har et overtrekk av polyester, og er fylt med mikroperler sydd inn i rektangulære ruter i teppet. Det tunge fyllet får teppet til å forme seg etter kroppen, noe som skaper en omsluttende følelse av berøring.

Studier viser at de beroligende ha-det-bra-hormonene oxytocin og serotonin øker ved DPTS (Deep Pressure Touch Stimulation). I tillegg halveres stresshormonet kortisol, samtidig som verdiene av søvnhormonet melatonin øker.

CURA®-teppets vekt og teppets omsluttende og fleksible utforming er slik at det kan føre til slik DPTS og bidra til at du kan falle lettere til ro, få en mer effektiv dypsøvn og våkne mer uthvilt. Du får det kort og godt bedre.

En svensk studie publisert i det internasjonale vitenskapelige tidsskriftet Journal of Sleep Medicine & Disorders i 2015, undersøkte effekten av vektdyne på søvn hos 31 friske personer med søvnproblemer. Studiens objektive funn inkluderte moderat, men signifikant økt søvntid, så vel som reduksjon i deltakernes bevegelser, mens de sov under vektdyne.

Subjektivt fant studien at deltakere likte å sove med vektdyne, fant det lettere å sovne og hadde en bedre søvn, der de følte seg mer opplagte om morgenen. Denne forskningen viste at bruk av vektdyne kan bidra til å redusere søvnløshet gjennom endrede berøringssignaler og dermed kunne det være en nyskapende ikke- medikamentell og komplementær tilnærming for å forbedre søvnkvaliteten. En annen studie (ref. 5) har vist subjektiv minskning av angst og uro hos voksne forsøkspersoner som brukte vektdyne.

Image

Forskning viser at vektdyner
kan bidra til:


  • Bedre søvnkvalitet
  •  Lengre periode med dyp søvn
  • Reduksjon av bevegelse under søvn
  • Lettere å falle i søvn
  • Økt følelse av å være mer opplagt om morgenen

CURA® – naturlig søvnterapi for hele familien


Image

Cura® kan øke din tid i dyp søvn

Visste du at det er tiden du er i dyp søvn som bestemmer din søvnkvalitet, ikke antall timer du sover totalt? Det er en god nyhet for alle som ikke har muligheten til å øke søvntid, og vektdynen kan øke tiden i dyp søvn. Under dyp søvn gjenoppretter kroppen seg fysisk og det er veldig viktig for immunsystemet at kroppen får dyp søvn, ellers blir man lett utsatt for sykdommer. Vektdynen kan passe for alle!

Regelmessig bruk av en vektdyne er et godt alternativ for alle som ønsker en bedre søvn. Positive effekter, har gjennom de siste 10 årenes bruk av vektdyner, blitt opplevd også av personer med:

• Moderate søvnproblemer
• Bekymringer dag og natt
• Stress
• Dempet sexlyst
• Overvekt
• Angst


Våre tre viktige nøkler for god helse – søvn, sunt kosthold og trening


Det er enkelt å prioritere andre ting enn å sove når det er så mange andre ting i livet som vi prioriterer å bruke tid på. De fleste av oss er opptatt av arbeid, barn, familie, trening, og vi glemmer at en god natts søvn er like viktig for vår mentale og fysiske helse. Det er på tide at vi begynner å se sovevaner som en sentral livsstilsfaktor i seg selv, ved siden av spisevaner, fysisk aktivitet, avstå fra røyking/tobakk og minimere alkoholforbruk.

Vi trenger å fokusere mye mer på viktigheten av søvn; ikke bare blant arbeidsgivere, beslutningstakere og helsepersonell, men også blant hver og en av oss privatpersoner. Det har vært økt interesse for problemene med søvn, stress og tretthet de siste årene, noe som er positivt. Men søvn er fortsatt undervurdert som en viktig livsstilsfaktor for god helse.

For lite og for dårlig søvn kan øke betraktelig ens risiko for å utvikle livsstilssykdommer som type 2 diabetes, overvekt/fedme, hjerte- og karsykdom, kroniske betennelsestilstander og flere kreftformer.