Du kan sove i graven

Tekst: Filip Andersson

Image

De fleste har antagelig selv uttrykt eller i det minste hørt mottoet fra tittelen. Kanskje er alle enige om at det ikke er ment bokstavelig. Men uttrykket sier fortsatt noe om holdningen som eksisterer rundt hvile og bedring i det effektive samfunnet som Sverige og resten av den industrielle verden unektelig har.

Det er ikke lett å sette sammen livets puslespill hver dag, og noen ganger overstiger dette behovet for hvile og bedring. Vi låner noen timer om natten for å fullføre de siste varene på listen over ting vi føler vi trenger å gjøre. Og når vi stopper for å sove, er dagens inntrykk i kø i vårt sprengte sinn, noe som gjør det vanskelig å roe seg ned. Den allerede forkortede natten begynner dermed med problemer med å sovne og blir deretter fylt med urolig søvn.

Neste morgen våkner vi med en utfyllende liste over nye ting å gjøre.På denne måten blir mange av oss fanget opp i et mønster av konstant innhold og aktivitet. Og i et slikt mønster er det lett for oss å glemme at vi lever på lånt valuta. Noen ganger merker vi ikke når hele vesenet vårt skriker om hvile og bedring. Og når vi først har lagt merke til behovet, er det ingenting i miljøet eller våre vanlige atferdsmønstre som støtter oss i å prøve å møte det.

Noen ganger er vi for stressede og anspente til å til og med kunne slappe av. Det kan være så lenge siden vi slappet helt av at vi har glemt hvordan vi gjør det. Det føles til og med ubehagelig når vi prøver å slappe av og tilstedeværelsen av stresshormoner i blodomløpet er truet - akkurat som når du prøver å bli kvitt en avhengighet eller når kroppen gjennomgår noen kjemiske forandringer.

En åpenbar sannhet

Så hva gjør vi? Altfor ofte gjør vi ingen større endringer, men svarer ved å stikke under stolen med en av de mest åpenbare sannhetene som kjennetegner et jordisk liv: For å være i stand til å være våken og aktiv i våkenhet, trengs riktig mengde utvinning i form av søvn og hvile. Men til tross for dens åpenbare nødvendighet, er det vanskelig for mange av oss å få nok av det. I stedet blir vi gradvis vant til en generelt svekket helsetilstand, mangel på energi, nedsatt konsentrasjon, nedsatt hukommelse, nedsatt ytelse, ustabilt humør og nedsatt velvære.

Andre ganger føler vi oss smertelig bevisste på vår manglende bedring og får angst over å tenke på det. Denne angsten i seg selv kan være nok til å opprettholde systemet vi trenger avslapping fra. Og jo mindre forbedring vi har, jo lettere blir stress og angst utløst. Tilsvarende, jo mer stress og angst, jo vanskeligere er det å slappe av og komme seg. Det kan lett bli en nedadgående spiral, og uten hjelp kan det være veldig vanskelig å komme ut av.

Kanskje vår tids største behov

Folkehelsestatistikk viser at omtrent 30% av alle svensker har søvnproblemer. Men nesten alle kan antagelig forholde seg til vanskeligheter med å slappe av og utilstrekkelig restitusjon. Kanskje det største behovet i vår tid tross alt er å lære oss å slappe av og gi plass til tilstrekkelig søvn av høy kvalitet.

Konsekvensene av en utdatert gründermentalitet

Gründermentaliteten i den industrielle verdenen har lenge vært preget av en dypt misforstått tilnærming til søvn og bedring. Ledere som skryter av sitt lave søvnbehov og urimelig lange arbeidsuker har vært en vanlig forekomst i mange selskaper. Men i dag er fordelene ved gode søvnvaner så vitenskapelig støttet at selv de mest urealistiske motstandere av utvinning snart vil bli tvunget til å innse verdien av å ha en uthvilt stab.

I sin bok Sömngåtan , en av de mest fremtredende søvnforskerne i vår tid, Matthew Walker, beskriver forskningsresultater som viser at undersøkte ansatte er mindre produktive, mindre motiverte, mindre kreative, mer deprimerte, late, mindre pålitelige, oftere syke og mer misfornøyde med sin arbeidssituasjon sammenlignet med deres kolleger som sover mer. Selvfølgelig har søvnmangel også en betydelig innvirkning på ledernes prestasjoner - noe som gjenspeiles i rapporter fra ansatte.

En erfaren leder oppleves som mindre karismatisk og sprer ikke like mye arbeidsglede, noe som merkes i de reduserte engasjementene til de ansatte - en konsekvens som har vist seg å vare i dagene etter at lederen sov dårlig en natt.

Google og Nike drar fordel av forskningen

Mange store selskaper har allerede tatt opp forskningen og tilbyr sine ansatte gratis kurs i søvnhygiene (gode søvnvaner). Google og Nike tilbyr arbeidstid tilpasset individuelle døgnrytmer og tillater til og med at de ansatte sover i løpet av arbeidstiden på soverom som de har installert på arbeidsplassen.

Selv idrettsklubber på elitenivå blir mer og mer forsiktige med å passe atletenes sovevaner. Dette er ikke overraskende gitt de mer enn 750 vitenskapelige studiene som har vist at gode søvnvaner fremmer fysisk aktivitet utholdenhet, puste, oksygenopptak, muskelstyrke og evnen til å lære komplekse bevegelsessekvenser.

En ny bølge er på vei

Det kan være at søvnforskning har klart å nå eliteidrettsutøvere og ansatte hos noen gigantiske selskaper. Men nå er det på tide for alle mennesker å dele kunnskapen man får om den utrolige søvnens evne til å forbedre livene våre.

Det er på tide at søvnens helbredende krefter når hele befolkningen. Det som kreves er en sterk intensjon om å ønske å ta vare på seg selv og tilfredsstille søvnbehovet for å forbedre levekårene. Veien dit er gjennom å forstå og respektere søvnens forhold og funksjoner.

På denne måten håper CURA of Sweden å kunne fungere som en guide. Ved å formidle kunnskap om søvn og restitusjon, håper vi å inspirere deg til å implementere livsstilsendringer som forbedrer livskvaliteten din. La oss forene oss i en revolusjon mot samtidens stress- og effektivitetssamfunn. La oss sette en ambisjon om å slutte å nekte behovet vårt for søvn. La oss ønske søvnen velkommen og hvilens helbredende krefter!