Alkohol fører til dårligere søvnkvalitet My Skarsgård Lege og alkoholterapeut

Alkohol gir søvnproblemer!

Mange tror de trenger alkohol for å kunne sove og kan ikke se at det er alkoholen som gjør søvnkvaliteten dårlig.”

Bruk av alkohol fører til dårligere søvnkvalitet. 

Legen og alkoholterapeuten My Skarsgård har utviklet en moderne, forskningsbasert metode i tre trinn, mot alkoholproblemer. Det er tilpasset ulike målgrupper, med samme resultat. Folk får verktøy for å finne et godt liv, hvor alkoholen ikke lenger har lov til å kontrollere.

Spørsmål og svar om alkohol og søvn

Er bruk av alkohol en god måte å få bedre søvn på? Nei tvert imot, alkohol kan ikke brukes til å forbedre nattesøvnen.

Kan alkohol gjøre det lettere å sovne om kvelden? Ja, men det er en farlig vei å gå. Alkohol har en dempende effekt på sentralnervesystemet og kan redusere søvnforsinkelsen, noe som gjør at det går raskere å sovne enn normalt, men når alkoholen brytes ned, finner man en tilbakevirkende effekt, som stresser kropp og hjerne. Hvis man begynner å stole på alkohol for å sove, vil du over tid trenge mer alkohol for å oppnå denne effekten fordi det er en toleranseøkning. På sikt kan det føre til en vanedannende utvikling.

Er søvnproblemer vanlige med folk som drikker mye? Ja, det er en av de vanligste symptomene på høyt alkoholforbruk. Her kan det være viktig å understreke at dette forholdet ofte ikke er klart for de som drikker. Mange tror de trenger alkohol for å kunne sove og kan ikke se at det er alkoholen som gjør søvnkvaliteten dårlig.

Nesten alle jeg møter som har alkoholproblemer, sover dårlig og er ofte bekymret for hvordan de skal klare seg uten alkohol Men et absolutt flertall opplever vanligvis forbedret søvn etter bare noen få uker uten alkohol.

Hva kan man gjøre for å sovne lettere og få god søvnkvalitet? Dette er egentlig ikke mitt kompetanseområde, men jeg vil prøve å komme opp med noen enkle tips:

  • Pass på at soverommet er kjølig, stille og mørkt.
  • Gå til sengs på omtrent samme tid hver kveld.
  • Prøv å bare slapp av et par timer før du går til sengs, unngå å bruke en datamaskin eller en telefon.
  • Tren regelmessig.
  • Unngå alkohol, kaffe og nikotin, spesielt timene nærmest sengetid.
  • Ta et bad eller en varm dusj om kvelden.

Kan god søvn øke forutsetningene for ikke å få en vanedannende lidelse? Jeg tror ikke det fins en slik sammenheng. Alkoholavhengighet er en livsstilsrelatert sykdom der risikoen oppstår i en kombinasjon av vår genetiske disposisjon og hvor mye vi drikker.

Hvis jeg skulle sove godt til tross for et høyt alkoholforbruk, ville det ikke beskytte meg mot å utvikle en avhengighet.