Livsviktig lesing

Tekst: Filip Andersson

Image

Innholdet i denne artikkelen kan være sensitiv lesing. Hvis du er utsatt for angst, sliter med angst eller har problemer med å sove, kan det være best å avstå fra å lese dette.

Diabetes

Mangel på søvn gjør at cellene i kroppen er mindre mottakelige for insulin. Dette betyr at cellene ikke får glukose fra blodet, noe som igjen resulterer i at blodkarene er tilstoppet med glukose. Nyere funn har gjort søvnmangel en av de viktigste faktorene for å utvikle diabetes type 2.

I en studie fikk friske voksne med normalt blodsukker sove 4 timer om natten i 6 dager. Den syvende dagen var deltakerne 40% dårligere med å absorbere en normal dose glukose. Hvis en lege så disse verdiene, vil han si at pasienten var i de tidlige stadiene av diabetes og foreskrev umiddelbart tiltak for å forhindre utvikling av en uhelbredelig type 2-diabetes.

Lignende forverringer er observert i mildere tilfeller av søvnmangel.

Fedme

Mangel på søvn øker nivåene av Ghrelin, hormonet som regulerer sultfølelse. Samtidig synker nivåene av Leptin, hormonet som kontrollerer metthetsfølelsen. I tillegg reduseres aktiviteten i de delene av hjernen som kontrollerer fornuftens innflytelse over impulsene våre, mens de som genererer stasjoner og behov øker i aktiviteten.

Vitenskapelige eksperimenter har vist at 3-4 timers søvnmangel resulterte i en økning i det daglige forbruket med 300 kalorier, selv om den daglige treningen er den samme. Resultatet om ett år, dette betyr en vektøkning på 5,6 kg.

Med fri tilgang til snacks doblet kaloriinntaket. En annen ting å vurdere er at inntaket ikke øker like mye for all slags type mat. Forbruket av sukker-, salt- og karbohydratrik mat økte med 30-40% sammenlignet med protein- og fettrike matvarer, som økte med 10-15%.

Immunsystemet

At søvn har en betydelig innvirkning på immunforsvaret er i dag en akseptert sannhet. I en av de mer ambisiøse studiene i området hadde forskerne forkjølelsesvirus sprøytet inn i folks nese, hvoretter disse menneskene oppholdt seg på et laboratorium for intensiv overvåking i en uke.

Forskerne analyserte spytt, strenger og blod fra deltakerne og kunne dermed få et objektivt mål på hvor hardt viruset hadde rammet. Deretter ble dataene korrelert med hvor mange timer deltakerne hadde sovet uken før kroppene deres fikk viruset.

Resultatet viste et lineært forhold. Jo mer du sover, jo lavere er mottakeligheten for infeksjoner. Av de som sov i over 7 timer i gjennomsnitt, ble mindre enn 20% smittet. Av de som sov 5 timer i gjennomsnitt, ble nesten 50% smittet.

Kreft

Immunsystemet har en sterk kraft som kalles NK-celler (naturlige morderceller). Disse cellene har blant annet oppgaven med å finne og eliminere kreftceller.

Når friske, unge menn i en studie sov 4 timer om natten, falt deres NK-celler med 70%. Et annet av immunsystemets viktigste forsvar, de såkalte M1-celler, reduserte også under søvnmangel.

Konsekvensene av dette ble vist i en studie med 25 000 deltakere, som viste at deltakere som sov mindre enn 6 timer hadde 40% høyere risiko for å utvikle kreft enn deltakere som sov mer enn 7 timer. En annen studie sammenlignet utviklingen av kreftceller hos mus som sov normalt med de hos mus som hadde søvnforstyrrelser. Etter 4 uker hadde musene som sov dårlig 200% høyere kreftvekst enn musene som sov normalt.

Reproduksjonssystemet

Studier viser at kvinner som sover mindre enn 6 timer per natt har 20% mindre av hormonet som påvirker sjansene deres for å bli gravid. En detaljert studie av 100 000 kvinner som har pågått i flere tiår, viste at kvinner som har uregelmessig arbeidstid (og derfor sannsynligvis en delvis forstyrret søvn) har 80% større sannsynlighet for å få problemer med redusert fruktbarhet. Mangel på søvn øker også risikoen for spontanabort de første 3 månedene av svangerskapet.

Menns reproduktive systemer påvirkes også negativt av søvnmangel. En studie utført på friske menn i 25-årene viste at 5 timers søvn per natt i en uke resulterer i en så betydelig nedgang i testosteronnivåene at de etter uken var så lave som en typisk 40-åringens verdier. I tillegg viser det seg at menn som oppgir at de sover dårlig, har nesten 30% færre sædceller enn menn som sover godt. I tillegg blir sædcellene ofte deformert og testiklene deres betydelig mindre sammenlignet med menn på samme alder.

Skader på DNA

Etter å ha sovet 6 timer om natten i en uke, hadde aktiviteten endret seg i 711 gener. Noen av disse hadde blitt mindre aktive, mens andre hadde et høyt aktivitetsnivå. Genene som ble mindre aktive inkluderte de som sørget for at fordøyelsen og immunforsvaret fungerer normalt. Genene som ble mer aktive inkluderte de som var knyttet til faktorer som forårsaker hjerte- og karsykdommer, cellestress og kronisk betennelse.

Det er også vist at mangel på søvn skader enden på kromosomene, som er strukturene som genene våre bygger opp. Når disse endene, som kalles telomerer, blir skadet; er ikke kromosomet lenger lukket, og genene dine risikerer å bli skadet. Denne typen skader kan sammenlignes med den type endringer som påvirker telomerene når de eldes. En 30-åring med søvnmangel kan dermed biologisk betraktes som eldre enn en 30-åring med god søvn, med tanke på telomerernes tilstand.