Sexlyst og gode søvnvaner har mye å si for seksuallivet

Sexlyst er avhengig av søvnkvaliteten. Forskning har også vist at antall timer med søvn hos kvinner er sterkt forbundet med hennes sexlyst. Betydningen av gode søvnvaner for å opprettholde et godt forhold, er helt avgjørende.

Margit Leist Hagström er utdannet jordmor og  sexolog. 

Hun tilbyr samtaler, rådgivning og behandling for enkelt personer og par med seksuelle problemer.

I tillegg holder hun også en rekke foredrag om seksualitet og sexologi for ulike grupper.

Spørsmål og svar om seksualitet, sexlyst og søvn 

Hva er den vanligste grunnen til at folk søker en sexolog? Kliniske sexologer arbeider mye med seksuelle dysfunksjoner. Den vanligste årsaken folk kommer til meg er når den ene parten i forholdet har mere sexlyst enn den andre, som ofte fører til frustrasjon.  

Hvor i kroppen kommer sexlysten fra? Lysten sitter i hjernen, i de primitive delene og er sterkt knyttet til belønningssystemet. Belønningssystem er der fordi vi skal nyte å ha deilig sex, nyte god mat og drikke, være fysisk aktive og trene. Når vi gjør alt dette, nyter vi, og nytelsen oppnås ved å aktivere hjernens belønningssystem. 

Hvordan virker sexlysten? Når vi mottar signaler som får oss til å tenne, eller om vi tenker, fantaserer eller mimrer, så bearbeides disse signalene i hjernen. Hjernen sender ut signaler til underlivet, som reagerer på disse signalene med økt blodgjennomstrømning til underlivet. Penis blir erigert - skjeden blir fuktig og brystvortenene blir større. Denne reaksjonen signaliseres til hjernen, som tolker reaksjonen som et ønske om sex. 

Er det vanlig at lysten reduseres med alderen? Det er ikke helt riktig at sexlysten avtar med alderen, det er mange faktorer som påvirker lysten. Biologisk er det slik at menneskets evne til å føle seksuell lyst varer hele livet. Men noen ganger kan det være litt vanskeligere å vekke sexlysten. Noen funksjoner kan også bli svekket, som å få ereksjon og varigheten,  eller evnen til å bli fuktig.

Hvis du er kreativ og bruker tid, får du stort sett sexlysten tilbake. I dag finnes det et stort utvalg av hjelpemidler og legemidler som kan hjelpe til med disse problemene. Feks. glidemiddel eller legemiddelet Sildenafil / Viagra, som hjelper mannen til å få ereksjon.

Hva kan man gjøre for å forbedre sin seksuelle lyst? Seksuell lyst er svært komplekst, og det er mange faktorer som påvirker lysten, både positivt og negativt. All forskning sier at den viktigste faktoren for seksuell lyst er kvaliteten på forholdet. Hvis du er i et godt forholdet, du elsker din partner og dere har god komunikasjon, så er det den beste faktoren for å ha et godt seksualliv. En annen viktig helsefaktor er en sunn og frisk kropp, god selvtillit og god søvn. Trøtte folk har større problmer med å ha lyst på sex. 

Er det et middel som hjelper på lysten? Siden oldtiden, har man vært på jakt etter ulike midler, urter, planter eller deler av dyr som kan stimulere og øke lysten på sex.  Disse stoffene kalles afrodisiakum. Navnet aphrodisiac kommer fra gudinnen av kjærlighet i gresk mytologi, Afrodite. I dag er det noen midler på markedet som lover at du skal få ekstra lyst, men det er ikke nok forskning som kan støtte dette.

Er det en sammenheng mellom antall timer man sover og sexlysten?  I en undersøkelse viste det seg at antall timer kvinner sov, hadde stor sammenheng med sexlysten. Jo flere timer kvinnen sov om natten, desto mer sexlyst hadde de. I tillegg økte sjansene til at kvinnene fikk sex og at de ble mer tilfredsstilt. Forklaringen kan være at kvinner generelt må være i godt humør og være avslappet for å ha lyst på sex, som er en av fordelene med å ha gode søvnrutiner. Forskerne oppdaget at for hver ekstra time med søvn, ble sjansene for å ha sex økt med 14%. Men sover de mer enn 9-10 timer, så gir det en negativ effekt på sexlivet. Kilde: Journal of Sexual Medicine

Hvilke hormoner er direkte knyttet til lysten? Det viktigste hormonet for seksuell lyst er hormonet testosteron, som kalles flammende for mannlig kjønnshormon. Men det er slik at både menn og kvinner danner testosteron i kroppen. Mangel på testosteron reduserer lyst hos både menn og kvinner. Behandling med testosteron øker ikke alltid sexlysten, men den er effektiv når nivåene er for lave, både hos menn og kvinner. Kvinner har for lave testosteronnivåer når begge eggstokkene er fjernet, og da kan de trenge et tilskudd.

På den annen side spiller østrogen en rolle når det gjelder seksuell lyst. Mangel på østrogen kan føre til at slimhinnene i skjeden blir tørre, noe som kan påvirke sexlysten negativt. Men kvinner kan til tross for lave østrogennivåer, bli fuktig i skjeden under opphisselse.

Et annet viktig hormon som spiller en viktig rolle er velværehormonet. Det har ingen betydning for den seksuelle lysten, men mer for følelsene rundt et forhold.  Velværehormonet - også kalt kjærlighetshormonet, gjør oss lykkeligere og tryggere. Det øker viljen til å være i et forhold som igjen påvirker sexlysten. For menn bidrar dette velværehormonet til å få ereksjon og utløsning.

Hvordan påvirker depresjon gleden og seksuell nytelse? Deprimerte mennesker føler seg deprimerte, de ser mørket på fremtiden og tar avstand til andre. De mister gleden og lysten på mat, sosialt samvær og sex. Mange behandles med ulike typer antidepressiva, som ofte gir en svært god effekt på depresjonen og lysten til å leve, men sexlysten vil vanligvis ikke komme tilbake, den blir ofte enda mer svekket. 

Hvordan påvirker angst seksualitet? Angst er en sterk bekymring eller frykt som gir kroppslige symptomer. Det er vanligvis en ubehagelig opplevelse, men det er ikke farlig å ha angst. Men hvis angsten er stor og kommer så hyppig at den begrenser ditt liv, er det viktig å søke hjelp.

Angst er en intens følelse av ubehag  i kroppen. Fordi det føles så sterkt i kroppen, kan det være vanskelig å forstå at det har å gjøre med vår mentale helse. Angst gir utslag på forskjellige måter. Det kan være trykk i brystet, tørrhet i munnen, sinne, klump i magen eller følelsen av å være svak i musklene. Ofte kommer angsten spontant uten noen eksterne utløsere. Det kan gjøre det vanskelig å sove godt, du kan ligge våken i mange timer. Dette fører til søvnmangel og økt følsomhet for stress. Da er det lett å ende opp i en negativ spiral, fordi dette stresset kan øke angsten.

Panikkanfall er en form for angst som kommer plutselig og veldig intensivt. Mange beskriver sterk hjertebank, sterkt press på brystet, pusteproblemer. Noen føler følelsesløshet i hender eller føtter, føler seg svimmel. Det kan være så kraftig at du kan oppleve dødsangst. Angst påvirker også seksualiteten negativt, kanskje unngår du sex for ikke å utløse angstlidelser. Andre kan bruke sex for å undertrykke deres angst. Noen onanerer veldig mye for å undertrykke angst, andre har sex med mange forskjellige partnere for å undertrykke angsten.

Hvordan påvirker stress seksualitet? Stress er et helt normalt reaksjon når vi for eksempel føler en trussel og vi løper bort fra situasjonen, eller vi løper for å rekke et fly. Stressreaksjonen kalles fight or flight, og innebærer at hjernen og kroppen instiller seg på å slåss eller flykte. Hjernen sender signaler til nervesystemet som aktiveres og påvirker hele kroppen. Kroppen produserer blant annet adrenalin og kortisol og den sparer ikke på energien. Da går andre funksjoner som matlyst på i sparebluss, for det drar man ikke nytte av i en fight eller flight reaksjon. I disse situasjonene kan man kjenne seg redd, irritert, sint eller fiendtlig.

Disse reaksjonene kan oppstå i daglige situasjoner, der det ikke fungerer å slåss eller flykte. Nervesystemet kan ikke skille mellom en reell trussel eller noe du bare bekymrer deg for. Stresshormoner som Kortisol motvirker velværehormonet som gjør folk glade og mer fokuserte på sex. Stress reduserer derfor den generelle lysten på sex. 

Hva er menneskets grunnleggende behov? Abraham Maslow var en amerikansk psykolog som i 1943 presenterte en modell for menneskets ulike behov i en artikkel “En teori om menneskelig motivasjon”. Han delte behovene i et hierarki, hvor de fysiologiske behovene er de viktigste. Lyst, mat, væske, varme, søvn og sex. Hvis disse behovene ikke er oppfylt, kan vi bli syke, føle smerte eller ubehag.

I den andre fasen av hierarkiet er våre psykologiske behov, sikkerhetsbehov, sosiale behov, behov for samhold og kjærlighet. Hvorav selvbeherskelse og behovet for selvrealisering er avgjørende.